Сторінки педагогічного словника


БАНК  ІДЕЙ – це збір ідей для вирішення певної проблеми.

БРЕЙН – РИНГ – форма методичної роботи основною формою якої є пробудження інтересу, обговорення, спонукання до творчого пошуку, дослідження певної проблеми. Проводиться в ігровій формі в кілька раундів, які передбачають питання для обговорення.

БРИФІНГ – інформаційна бесіда, під час якої стисло викладається бачення одного зі злободенних питань. Може проводитися керівником або фахівцем, який заздалегідь готується до запитань із визначеної теми.

ДЕБАТИ – обговорення певного питання, обмін думками.

ДИСКУСІЯ – це: 1) широке публічне обговорення спірного питання; 2) спір, суперечка окремих осіб, співбесідників.

ДИСКУСІЙНИЙ КРУГЛИЙ СТІЛ – форма методичної роботи, метою якої є формування навичок об’єктивної оцінки, практичних підходів до вирішення конкретного питання, вміння аргументовано відстояти свою позицію, культури ведення дискусії. Засідання можуть проводитися  систематично з постійним або змінним складом учасників, тематика яких може бути найрізноманітніша (проблема загартування дошкільників, навчання раннього читання та ін.).

ДИСПУТ – спір на наукову, літературну чи іншу тему, який відбувається перед аудиторією слухачів.

ДІЛОВА ГРА – це: 1) метод моделювання педагогічної діяльності, який дає змогу оцінити професійний рівень, а також діагностувати труднощі, що виникають на різних етапах професійної діяльності; 2) метод пошуку управлінських рішень в умовах проблемних ситуації. Ділова гра використовується як метод активного навчання працівників управління з метою формування навичок прийняття рішень в нестандартних ситуаціях, а також як засіб тестування певних  здібностей у працівників окремих категорій; метод імітації ситуацій, що моделюють професійну чи іншу діяльність шляхом гри, в якій беруть участь різні суб’єкти, наділені різною інформацією, функціями і діють за встановленими правилами.

ДНІ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ -  форма методичної роботи. Коли впродовж дня досвідчені педагоги  діляться своїми творчими напрацюваннями, проводять творчі звіти, майстер – класи тощо.

ДОВІДКОВЕ БЮРО – форма роботи, спрямована на одержання інформації, консультації, поради, рекомендації щодо вирішення складних проблемних питань, усунення труднощів у роботі. Може проводитися в ігровій формі. Стосуватися певної проблеми.

ДОШКІЛЬНИЙ «ІНТЕРНЕТ» - форма роботи з педагогічними працівниками, яка має пошуково – дослідницький та інформативний характер. Вона спрямована на розширення та збагачення знань усіх працівників дошкільного навчального закладу новинами наукового, психолого-педагогічного, методичного та дидактичного забезпечення дошкільної освіти. Одержана педагогами інформація з різних джерел (література, періодика, інтернет тощо) може повідомлятися на педагогічних годинах.
ЕСТАФЕТА ПЕДАГОІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ – це змагання між кількома групами педагогів, де один учасник починає розгляд проблеми, інші продовжують її розкривати. Останній учасник підбиває підсумки.

ЄДИНИЙ МЕТОДИЧНИЙ ДЕНЬ – проводиться раз на квартал для всіх педагогів дошкільного навчального закладу. Напередодні випускають тематичний бюлетень, організовують виставку методичних розробок, творчих робіт педагогів і дітей, нової психолого –педагогічної літератури. У програмі заходів методичного дня – відкриті перегляди різних форм роботи з дітьми (ранкова гімнастика, заняття, прогулянка та ін.), розгорнутий аналіз та обговорення, огляд нової методичної літератури, підбиття підсумків.

ІНФОРМАЦІЙНИЙ ПРЕС-ЦЕНТР – форма методичної роботи, метою якої є систематичний пошук інформації та обмін нею у колективі.

КОНКУРС – змагання, яке дає можливість виявити найдостойніших із його учасників або найкраще з надісланого на огляд. Це спосіб перевірки професійних знань, умінь, навичок, педагогічної ерудиції, демонстрація та оцінювання творчих досягнень педагогів.

КОНСУЛЬТАЦІЯ – порада, пояснення з будь-якого питання. Проводиться у формі співбесіди індивідуально чи з групою за певним графіком або за потреби. Сприяє усвідомленню складних питань. А також поглибленню знань і професійних інтересів педагогів.

КРУГЛИЙ СТІЛ – форма роботи з педагогічними кадрами, метою якої є обговорення певної проблеми. Розміщення учасників по колу зрівнює їх становище. Забезпечує взаємодію. Під час організації та підготовки до круглого столу заздалегідь визначають питання, пропонують відповідну літературу.

МЕТОДИЧНИЙ АУКЦІОН – форма роботи, за допомогою якої можна цікавіше провести семінар – практикум, узагальнене заняття, обговорити труднощі.

МЕТОДИЧНИЙ ДІАЛОГ – це складник будь-якої форми методичного навчання, який має теоретичне домашнє завдання. У методичному діалозі можуть брати участь керівник і слухачі або дві групи слухачів.

МЕТОДИЧНИЙ РИНГ – форма методичної роботи, яка сприяє вдосконаленню знань педагогів, дає змогу виявити загальну ерудицію і є різновидом дискусії.

МЕТОДИЧНІ ОБ’ЄДНАННЯ покликані забезпечити ознайомлення педагогічного колективу  з новою педагогічною інформацією, передовим педагогічним досвідом, сприяти впровадженню їх в педагогічний процес. Вони створюються переважно при міських (районних) відділах освіти, а засідання проводяться чотири – п’ять разів на рік під керівництвом досвідчених творчих педагогів.

МОЗКОВА АТАКА – це колективний пошук педагогами оптимальних шляхів вирішення проблем. Сутність цієї форми роботи в тому, що керівник називає тему, а учасники «атакують свій мозок», щоб згадати все, що їм відомо з цього питання. Її мета – актуалізувати знання з визначеної теми.

ПЕДАГОГІЧНА РАДА – постійно діючий дорадчий колегіальний орган, на засіданнях якого розглядають та обговорюють актуальні питання функціонування  дошкільного закладу, розробляють і приймають колективні управлінські рішення. 


ПЕДАГОГІЧНИЙ ПРОЦЕС – спеціально організована динамічна взаємодія педагога і дітей, спрямована на забезпечення їх навчання, виховання, розвитку.

ПЕДАГОГІЧНИЙ РИНГ – форма методичної роботи, яка використовується під час атестації, обміну думками, досвідом. Основною її метою є стимулювання практичного застосування знань з певних проблем, вправляння в оцінюванні правильності вирішення питань

ПЕДАГОГІЧНІ ЗНАННЯ – уявлення батьків про вікову динаміку розвитку дитини, самоцінність періоду дошкільного дитинства, основні завдання виховання.

ПЕДОЛОГІЯ – наука про дітей,; сукупність анатомічних, біологічних, соціологічних концепцій психологічного, фізичного розвитку дітей і молоді.

ПЕРЕДОВИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ ДОСВІД – навчально-виховна, організаційно-педагогічна діяльність, у процесі якої стабільні позитивні результати у розв’язанні актуальних педагогічних проблем забезпечуються шляхом використання оригінальних форм, методів, прийомів, засобів навчання та виховання, нових освітніх систем або інтеграції традиційних форм, методів і засобів.

ПЕРСПЕКТИВНЕ ПЛАНУВАННЯ – черговість виконання поставлених завдань на тривалий період (навчальний рік, півріччя, квартал, місяць).

ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ – система заходів, спрямованих на розширення наукового і педагогічного світогляду педагогічних працівників,  удосконалення їхньої практичної діяльності.

ПОТОЧНЕ (КАЛЕНДАРНЕ) ПЛАНУВАННЯ – планування педагогічної роботи на термін від одного-двох днів до одного-двох тижнів, місяць, квартал.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ – публічне представлення чого – небудь нового, що з’явилося нещодавно, зновустворене.

ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ – методичний захід, в основі якого лежать комунікативні вміння. За своєю структурою складається з усного виступу, чітких запитань і лаконічних відповідей.

ПРИНЦИП НАВЧАННЯ – основне вихідне положення  теорії навчання, що випливає з його закономірностей, окреслює загальне спрямування навчального процесу, вимоги до його змісту, методики й організації.

ПРОГРАМА – документ, що визначає основний зміст навчально – виховної роботи в дошкільних навчальних закладах із певних предметів, обсяг знань, умінь, навичок, які мають засвоїти діти.

ПРОЕКТ – задуманий план дій. Задум, намір.

ПРОФЕСІЙНА МОБІЛЬНІСТЬ – здатність педагога до змін у професійній діяльності за нових соціально – педагогічних умов.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ БАР’ЄР – психічний стан, який виявляється в неадекватній пасивності особистості. Що перешкоджає виконанню певних дій. Причинами його виникнення можуть стати новизна і небезпечність ситуації, несподівана чи негативна інформація, негнучкість і уповільнена швидкість мислення.

РЕЖИСЕРСЬКІ ІГРИ – ігри дитини з іграшками та їх замінниками за вигаданим нею сюжетом.

РІВЕНЬ РОЗУМОВОЇ АКТИВНОСТІ – здатність дитини самостійно ставити пізнавальні завдання та знаходити способи їх виконання.

РОЗВИВАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ – комплекс психолого-педагогічних, матеріально-технічних, санітарно-гігієнічних, ергономічних, естетичних умов, що забезпечують організацію життя дітей у дошкільному навчальному закладі.

САМОАНАЛІЗ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ – вивчення педагогом стану, результатів своєї професійної діяльності, встановлення причинно – наслідкових взаємозв’язків між елементами педагогічних явищ, визначення шляхів удосконалення навчання і виховання дітей.

САМОКОНТРОЛЬ – регулярний запас власної поведінки з метою виявлення нових рис характеру й боротьби з недоліками..

САМООЦІНКА – здатність особистості зважувати і оцінювати свої можливості, поглянути на себе збоку, дати об’єктивну оцінку розвитку як окремих рис, так і особистості в цілому, викликати незадоволення власною поведінкою.

САМОРОЗВИТОК – процес активної, послідовної, прогресивної і незворотної якісної зміни психологічного статусу особистості. Можливий на певному етапі вікового розвитку, за сформованості механізмів саморегуляції.


СЕМІНАР – одна з форм підвищення кваліфікації і майстерності педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів.

СИСТЕМА ВИХОВАННЯ – сукупність взаємопов’язаних ідей і принципів організації виховного процесу, методів і прийомів поетапної реалізації в межах певної соціальної структури (сім’ї, дитячого садка, школи, ВНЗ, держави).

СИСТЕМА ОСВІТИ – сукупність навчальних закладів незалежно від їх організаційно-правових форм, типів і видів, які реалізують послідовні освітні програми та державні освітні стандарти різного рівня і спрямованості, а також система органів управління освітою.

СИТУАЦІЯ УСПІХУ З ПЕДАГОГІЧНОГО ПОГЛЯДУ – цілеспрямоване, організоване педагогом і сім’єю створення умов для досягнення значних результатів у діяльності індивіда й колективу. Ситуація успіху досягається тоді, коли сама дитина оцінює результат як успіх.

СОЦІАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ДИТИНИ – відкритість до світу людей як потреба особистості. Навички соціальної поведінки, готовність до сприймання соціальної інформації, бажання пізнавати людей. Робити добрі вчинки..

СОЦІАЛЬНО - ПСИХОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ ДО ШКОЛИ – активне пристосування дитини до класу, учителя, свого місця у школі.

СТУПІНЬ КОМПЕТЕНТНОСТІ – комплекс особистісних рис і властивостей, потреб і здібностей, елементарних теоретичних уявлень, що становлять систему знань дитини, життєво важливих практичних умінь, які гарантують здатність реалізувати можливості розвитку особистості.

ТВОРЧИЙ ПРОЕКТ - програма, план, який містить елементи нового, спрямований на розвиток, збагачення, вдосконалення.

ТВОРЧІСТЬ – діяльність людини, спрямована на створення духовних і матеріальних цінностей і пройнята елементами нового, вдосконалення, збагачення, розвитку.

ТЕОРІЯ РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ – сукупність принципів, методів. Прийомів навчання, спрямованих на ефективний розвиток психічних функцій, особистісних рис дітей.

ТЕСТИ – короткі стандартизовані завдання, за якими проводяться дослідження  розвитку особистості.

УПРАВЛІННЯ ПЕДАГОГІЧНИМИ ІННОВАЦІЯМИ – вид соціального управління, що підтримує цілеспрямованість і організованість  інноваційних процесів у системі освіти.

ЦІЛІСНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ – єдність мети, змісту, методів виховання і навчання. Виховання і самовиховання, процесів, етапів і дій.


ЯКІСТЬ ОСВІТИ – рівень знань і вмінь, розумового, морального і фізичного розвитку тих, хто навчається. на певному етапі відповідно до поставлених цілей; рівень забезпечення навчальної  діяльності й надання освітніх послуг учасникам освітнього процесу.

Комментариев нет:

Отправить комментарий